page kunci locker

Monday, September 12, 2011

mak cik dan pak cik ni memang kerja jual anak !

Assalamualaikum

Ok, kali ni topik hangat aku nak perbincangkan.. Hangat sangat sebab semua orang tengah dok bercakap pasal benda ni.. Topik apa?? Pasal jual anak.. Ya, orang sekarang dah macam zaman jahiliah.. Tapi zaman jahiliah bunuh anak perempuan hidup-hidup kerana dianggap anak perempuan itu bawa "sial" atau malapetaka..

Zaman sekarang ni sebab tak sayang anak perempuan, tak suka anak perempuan.. Terlebih sayang.. Dorang sanggup jual anak perempuan dorang.. Dengan harga yang sangat tinggi.. Jual macam mana?? Baca ayat yang aku printscreen ni.. Post dan komen dari orang-orang yang prihatin bila mak ayah jual anak sebab wang ringgit...


Inilah dia kes yang kunci locker ingin bicarakan.. Kes mas kahwin.. Apa nak jadi dengan mak ayah zaman sekarang ni?? Anak dijadikan jualan kepada lelaki yang ingin mengahwininya.. Macam ni ke? Inilah yang dikatakan akhir zaman, apabila kita semua kembali kepada zaman jahiliah.. Walaupun beza zaman tersebut dengan zaman kita.. Zaman sekarang zaman IT, maju dan sebagainya tapi pemikiran dan perbuatan kita tidak ubah seperti zaman jahiliah.. Adakah patut anak dijual beli dengan lelaki yang ingin mengahwininya?


Lihatlah komen-komen di atas, ramai yang tidak suka dan tidak bersetuju dengan perbuatan menjual anak a.k.a mas kahwin yang tinggi.. Baca komen-komen bernas tu..


Ini lagi.. Baca semua.. Baca.. jangan pandang jek.. Jangan jadi pemalas..


Ya, anak atau diri sendiri memang tak sampai hati nak letak mahal-mahal tapi ibu bapa? Nak superb, nak mas kahwin macam artis bajet anak tu artis. Nak mas kahwin macam nak jual anak kat tauke jual organ..


Ini lagi komen bernas.. Apa yang kita dapat kalau kita buat mas kahwin tinggi-tinggi, mahal-mahal hanya kerana rupa dan sijil grade anak kita??

Tengok sini harga anak dara sekarang :

Pada pendapat akulah kan... Mas kahwin tak perlu tinggi-tinggi dan mahal sebab kita ni nak kahwinkan anak, bukan nak jual anak.. Aku bagi situasi bila mas kahwin dah mahal sangat.. Maksiat makin berleluasa.. Kenapa aku cakap macam ni? Sebab lelaki dah tak mampu nak kahwin cepat-cepat jadi anak-anak akan bercinta dulu.. Dah bercinta yang laki dan perempuan ni dah besar, dah matang.. Dorang nak kahwin, laki cakap "saya belum cukup duit sebab mas kahwin mak awak minta mahal sangat".. Dah sebabkan tak tahan sangat.. Anak dara tu pun bersama la dengan lelaki tu melakukan hubungan haram sebab mas kahwin dah mahal..

So, nak ke anak mengandung sebelum nikah? Nak ke tanggung malu sebab anak dah suka kat laki tu tapi tak dapat kahwin.. Dorang buat kerja gila.. Ada yang buat macam ni sebab nak kena tangkap basah dan kahwin dengan murah RM10... Nak ke? Nak tanggung malu ke wahai mak ayah?

Nak kata anak tu sorang jek perempuan, tak ada anak perempuan lain.. Tak boleh terima, sebab sorang anak tu la yang kena kahwinkan betul-betul sebab dia tak ada kawan kat rumah, dia akan keluar bergaul kat luar. Kalau adik beradik dia semua lelaki lagi dia terjebak dengan gejala sosial yang tinggi.. So, renung-renungkan..

Kita nak kahwinkan anak.. Nak lepaskan anak kat lelaki yang kita harapkan boleh jaga anak kita, bukan kita nak jual anak.. Mas kahwin tu renungkanlah.. Ikut kemampuan.. Tak perlu sampai anak menantu nak kena hutang sampai dah kahwin sepuluh tahun pun tak habis bayar.. Kalau dah gaji dia sikit, bayar hutang mas kahwin jek dah tinggal sedikit, dia nak bagi anak kita makan apa? Pakai pakaian apa? Tinggal kat mana??

Tinggal kat bawah jambatan? Mana pasir? Pakai daun kat badan? Jangan seksa menantu la.. Ingat menantu tu yang jaga anak kita.. Kang kalau menantu tu buat bukan-bukan korang marah..

Mas kahwin kalau nak mahal sangat, bagi menantu tu kahwin lebih dari seorang.. Lepas dah kahwin dengan anak korang, anak kau dah tak "menarik" lagi.. Bagi menantu kahwin lain sebab kau dah jual anak kau, so anak kau hak orang yang beli.. Kau dah tak ada hak kat anak kau sebab kau jual anak kau.. Lelaki kalau dia sanggup bayar mahal-mahal sebab nak anak kau tapi baru 30-an anak kau dah "expired".. Laki tu mesti la rasa rugi jek kahwin dengan anak kau.. So, biar dia kahwin lain jangan halang..

Nak anak bermadu?? Nak anak hidup susah? So, jangan sebab nafsu dan hasutan saudara mara korang letak mas kahwin mahal-mahal.. Ikutlah kemampuan anak menantu tu.. Sekian..
p/s : Sebaik-baik perempuan adalah perempuan yang murah maharnya... ^_^
Yang hebat berbicara : Cik Aiza, Mohd Iqram Z, Fahmi Mahat, Ai Sis.. 

Maaf Sekiranya Entri Hari Ini Kurang Menarik Dan Maaf Juga Sekiranya Ada Terkasar Bahasa Yang digunakan ^_^

6 orang doakan kunci locker berjaya:

aBEL Rubella said...

waduh! aku ada dalam tuh! XD

yad'z said...

fine lahhh.. korang berkomne2 tak ngajak aku.. hahaha.... orang johor murah jek hantaran awak.... jangan risau.. hahahaa.. =P

Nyamuk Terbang said...

berkomne pun boleh yad'z hoho

ala hntran tnggi2 tue x jamin bhgia pn

Christian Tadeo said...

hello, nice blog you have, i am thinking you might like to exchange link with me so i can visit you everyday if i have my time, if you want to please visit back here and comment on the exchange link section so i know, thanks! http://literasura.blogspot.com

Cik Ct said...

betol tue, pompuan yg rendah mahar nyer, perkahwinan akan di berkati.. tp now, depends pd harga barang gak.. kalo laa hantaran sekadar rm5k.. pompuan tu lak x kerja n harapkan duit tue jee utk bt belanja, mmg x ckup laa.. depends on that situation gak.. mmg leh bt kecik2,... tp ble dh jemput satu kwsn x ke besar??.. n one more, kang x jemput org tepi tengah atas bawah kata ape lak kn?.. hahah.. mcm laa dunia skang.. ^^,

fierul said...

hah stuju gan yad'z . mas kahwin kat johor murah je . hehe . hantaran ,mas kahwin mahal bukan la jaminan anak pmpuan dia tuh akan bahagia . nnti kalau ada selisih fahm skit abis smua diungkit oleh suami . kan dh ta baik . lagipun itu bkn syarat utk kahwin kan ??