page kunci locker

Sunday, June 26, 2011

Laungan disaat kita terleka

Assalamualaikum

dapat petikan azan dari sini --> KLIK !

aku cari azan subuh.. tak jumpa lak.. maaf.. ni aku nak kongsi sikit.. kepada yang beragama Islam.. ni khas untuk korang.. yang non-muslim pun boleh baca.. perkongsiaan ikhlas.. *cam ada jek non-muslim datang blog aku...

jujur aku tanya korang.. ada tak korang rasa... "atoi.. azan ni kacau la.. orang nak tido ni.. subuh awal lagi" ada tak?? jujur aku cakap.. dulu masa aku tak matang lagi.. aku ada rasa macam tu.. teruknya aku ni.. astaghfirullah.. hinanya aku.. aku tak hayati betul2.. aku fikir nafsu aku jek masa tu.. nafsu tidur.. menangis aku bila ingat balik.. masa tu.. aku rasa hina sangat.. muda2.. malas nak solat.. adalah beberapa kali aku rasa macam tu.. hina betul aku.. Ya Allah.. ampunkan aku.. :'(

1ari.. masa ni aku terjaga sendiri sebelum azan.. mata tak boleh nak tidur.. niat dalam hati.. tak apa.. lepas solat subuh nanti boleh tidur balik.. Ya Allah.. masa ni aku punya semangat tunggu azan subuh tu.. tak tahu kenapa.. bila azan dilaungkan.. Ya Allah.. masa ni baru aku rasa.. hati aku tersentuh betul.. masa ni aku umur 12tahun.. merdunya azan.. merdunya panggilan-Mu Ya Tuhan.. indah sungguh laungan suci ini.. kali pertama aku hayati azan ni jugalah kali pertama aku menangis kerana indahnya laungan suci ini.. aku muda sangat masa ni.. mak aku tanya kenapa aku menangis.. aku tak jawab.. aku tahu masa tu aku dah bersalah sangat.. aku jumpa ustazah.. aku cakap aku penah rasa cam azan ni tettt.. die tolong aku.. 

start ari tu.. aku mula semangat bangun pagi setiap hari sebelum azan.. aku dah dok diam2 atas katil.. nak dengar azan tu.. setiap 5waktu azan.. aku akan dok diam2.. dengar jek.. hati aku tenang.. wah.. Allah.. aku bukan terpukau dengan suara orang yang laungkan kerana selalu jek suara bertukar2 tetapi aku terpukau dengan azan.. panggilan Yang Maha Esa.. 

pernah korang rasa tenang masa dengar azan?? rasa terpukau? rasa macam ada yang menarik korang untuk pergi solat? rasa ada yang buatkan hati tersentuh hingga menitis air mata? jawab dalam hati.. laungan suci ni datang 5kali sehari saat semua hamba Allah sedang leka dibuai mimpi.. leka bekerja.. leka segalanya tentang duniawi.. beruntunglah barang siapa yang tersedar dari leka duniawi dan berjalan terus ke surau/masjid untuk bertemu dengan pencipta yang Maha Satu...

masa tu aku sangat2 gembira.. sampai sekarang aku rasa benda yang sama.. korang rasa tak? bestkan.. merdu jek.. menusuk terus dalam hati.. rasa macam dekat jek.. rasa Allah ada disebelah dan melambai2 memanggil kita menunaikan kewajiban..

~ehsan pak google ~

laungan suci ini membuatkan hati kita tenang.. barang siapa yang panas baran.. kalau dengar.. mesti reda marah tu.. azan ni cukup indah.. azan ni mampu buatkan kita rasa semangat.. elakkan dari bala.. tak caya?? ce kalau korang dalam suatu situasi cam hujan lebat sampai ribut cam nak runtuhkan rumah.. korang amek wudhu.. korang azan.. insyaAllah dengan bantuan Allah.. ribut tu akan redha sedikit.. tak pun terus berhenti.. kuasa Yang Maha Esa..

azan ni seorang bapa yang bertanggungjawab akan azan kan ditelinga kanan bayinya yang baru dilahirkan dengan harapan anak itu akan jadi anak yang soleh/solehah... anak itu tidak terhasut dengan hasutan syaitan..

kalau korang dengar azan.. dengan hati.. korang akan tahu.. indahnya panggilan Illahi...

renung2kan dan selamat beramal ^_^

p/s : azan laungan suci.. mari sama2 kita diam semasa azan dilaungkan.. jawab azan tu dan hayati dengan betul2.. insyaAllah segala apa dengki dan yang buruk2 dalam diri dan hati tu akan hilang sedikit demi sedikit.. lepas tu terus solat kalau boleh.. kalo boleh solat berjemaah di surau/masjid... insyaAllah :)

Maaf Sekiranya Entri Hari Ini Kurang Menarik Dan Maaf Juga Sekiranya Ada Terkasar Bahasa Yang digunakan ^_^

29 orang doakan kunci locker berjaya:

Faizal Fredley said...

terasa jahil aku bila baca n3 ni...ikhlas aku ckp aku byk ambil ringan pasal azan...tp bila dgr btol2....hati jadi sayu...

azlanmatt said...

azan dilaungkan di setiap pelusok dunia.. dr timur ke barat.. dr utara ke selatan... maka bergema lah bunyi azan di seluruh dunia mengikut waktunya...

kunci locker said...

faizal fredley : aku pun kdg2 ad gak terleka...kita manusia..tak lari dr wt silap..tp kita boleh cuba jd lbh baek ^_^

kunci locker said...

azlanmatt : btol2...lpe tulis...hehe..

.miSz bubbLe. said...

Hmm .. Jahill nya aku kan .. Tengs kunci for da info .
Masya'allah .. Sungguh besar nikmat yg d berikan .. Sampai kita leka :(

Syarifah Ashikin said...

thank kunci... rasa jahilnya... sayu hati baca entry ni.... terlalu lalai.. aduhhhh...

kunci locker said...

misz bubble : aku pun rse jahil sgt2..aku pnh rse azan tu menganggu...jahil giler aku..aku tak tahan air mata bila egt blk..trk giler aku ni... :'(

kunci locker said...

syarifah ashikin : welcom...setiap manusia buat kesilapan..sy pun masih kdg2 terleka...jom kita sme2 hayati azan..indah azan tu ^_^

Syarifah Ashikin said...

jom2 en retis... hahahhahhhahahhaha

Pendamba Mawar said...

sangat2 infomasi..thanks ingatan ini..:)

kunci locker said...

syarifah ashikin : jom2..hehehe

kunci locker said...

pendamba mawar : welcom n thnk... ^_^

Faizal Fredley said...

testing testing..dah ok..

kunci locker said...

faizal fredley : ceh ! hahaha

Mejuez said...

<-- dekat selangor kawasan pembangkang mengambil tindakkan terhadap semua masjid dan surau untuk memperlahankan laungan azan.

1. Kau rasa macam mana? Mesti kita panas kan bila tau jadi macam tu?

2. Dekat sesetengah kawasan dah terjadi macam tu. Aku sedih bila tau parti komunis menentang kita. Terutamanya Melayu Islam.

3. 3 kawasan dah di ambil pembangkang. Dari parti komunis! Kau tak risau ke kalau mereka "KAWAL" malaysia nescaya Malaysia bukan negara Islam Lagi.

4. Kalau mereka da kawal "malaysia" takkan ada laungan azan di sini. Mungkin laungan itu ada tapi perlahan. Kau tau mereka sekarang makin lama makin menjadi?

5. Aku risaukan kita, Melayu. Jangan jadi macam singapore.


okey la aku rasa panjang sangat ni.. pape pon :D ini entri terbaik!

kunci locker said...

mejuez : bia betik??! melampau sgt dah tu...grrr....panasny aku !! asl agme kita makin kne tindas ni !!

HAZWANmohd said...

#sentap
he
yep. laungan azan ,,mengingatkan kite

Rtp Farra Arisha said...

TERHARU JUGAKKK BACA POST KALI INI.
SAMA2 KITA MENGINGATI OK? :)

alyana hamdan said...

nak komen apa erk..?
nak baca pon tak larat tapi kuatkan jugak..thanz mengigati..!!
=)

kunci locker said...

rtp farra arisha : sme2 kita mengingati ^_^

kunci locker said...

alyana hamdan : kenapa tak kuat nk bce?? welcom ^_^

Rizwan Ewan said...

(~_~) terasa diri ini sungguh jahil.. thanks kunci locker.. anda telah buat saya HAMPIR menitiskan air mata..huhu..

btw, Thanks 4 the info.. sama2x la kita MENGINGATKAN

owner said...

ni la kuasa Yang Maha Esa.
syahdu je bce entry ni.

kunci locker said...

farierahasanz : huhu...sayu giler...aku yg menaip ni ngs sbb aku ni jahil giler...

kunci locker said...

rizwan ewan : knp tak ngs trs??hahaha...welcom2...sme2 la kita,k..

kunci locker said...

owner : tu la..kuasa yg Maha Esa..tiada yg mampu melawan-Nya..syahdu ea??sy yg menaip menangis sbb terasa jahil...

alif haris said...

alhamdllah :)

buat tazkirah kita bersama :)
terima kasih ya ^^