page kunci locker

Saturday, June 18, 2011

aku sakit, aku duka, tolong jangan susah hati

AMARAN : entri ni sangat2 panjang...

Assalamualaikum

asal aku tulis tajuk entri cam tu? nampak sangat nak tarik perhatian orang.. entri kali ni aku serius sebab ini berkaitan dengan diri aku dan keluarga aku.. ada orang menunggu entri ni dari aku.. dorang tak tahu aku nak tulis pasal apa.. mungkin korang akan menangis baca entri ni.. kot.. ikut korang la..

tadi aku ada baca entri som1.. die lah yang bagi idea untuk aku menaip entri ni.. hati aku tersentuh membaca entrinya walaupun die tak menceritakan dengan detail masalah yang dihadapinya... tapi ada orang2 yang akan faham.. orang2 yang mempunyai masalah yang sama sepertinya.. antaranya adalah aku..

Allah.. sungguhku tak sangka ada juga blogger yang memiliki masalah sepertiku ini.. aku tersentuh.. marilah aku nak bercerita.. tentang aku dan keluargaku.. bukan nak menagih simpati or nak heboh masalah family.. tapi hanya sebagai pengajaran dan perkongsian dari hatiku yang sudah penat bersabar dan bersedih..

demi keluarga aku bekorban
demi senyuman seorang ibu
demi kelegaan seorang ayah dari hutang2 demi anak2nya..

aku anak laki sulung dalam keluarga.. tanggungjawab aku sangat besar.. aku ada akak.. tapi die akan berkawen 1hari nanti walaupun bukan sekarang.. die akan ikut suaminya.. tanggungjawab kat mak ayah akan terlepas.. jatuh pada aku.. sebab tu aku kena belajar hidup berdikari demi keluarga aku..

sekarang aku masuk IPG.. ye.. aku dapat elaun.. mungkin bagi sesiapa duit ni cukup.. tapi bagi aku tak cukup.. aku kena bagi mak aku, beli buku tiap2 sem, makan minum, bahan seni, asgment, kertas banyak nak pakai.. tak cukup..

adakala aku ikat perut tak makan berhari2 sebab tak berduit.. mana ada makan free... aku g buat muka tak malu.. lagi2 kat surau.. kawan ajak keluar.. dorang belanja.. aku pergi.. tapi bila tak belanja.. aku ikut jek tapi aku tak beli apa2.. aku tak makan sebab aku tak ada duit..

aku mesti akan sediakan duit khas untuk topup fon aku.. sebab aku nak call mak aku.. setiap kali bercakap dengan mak.. mesti aku nak nangis.. tapi aku buat2 tak de apa.. aku cakap cepat2.. cuba tanya soalan yang buatkan aku tak menangis.. hari2 aku dengar mak mengadu kat aku macam2 ayah buat.. macam2 orang taman ngate mak aku.. ngate ayah aku.. aku sabar jek.. aku pernah mengamuk kat orang taman tu.. sampai dorang jumpa bapak aku tapi bapak aku tak berani cakap apa2 kat aku.. aku tak suka bila orang ngate mak aku !

ye.. mak aku jaga anak bini no2 bapak aku ! tapi mak aku tak pernah marah anak2 bini no2 bapak aku ! kalo dah tak pernah marah.. inikan pulak pukul ! lagilah tak pernah ! kenapa orang suka bawak mulut? mulut bau bangkai ! kalo mak aku pukul dorang.. tak de budak2 tu datang peluk2 mak aku.. cium mak aku.. kalo mak aku pukul mesti dorang takut dengan mak aku.. ada otak tak tahu pakai manusia yang mulut bangkai tu !

mak aku menangis.. mak aku sabar.. ari2 aku tengok bila aku cuti.. ada kat rumah.. duit nak beli barang makan tak cukup sebab ayah banyak hutang.. hutang tak pernah habis sebab lom habis hutang dah tambah lagi.. bini no2 die tak pernah tengok orang senang.. nak jek macam2.. sekarang tanggunglah hutang sendiri ngan ayah aku.. mak aku ngan adik beradik aku lak yang jadi mangsa.. mak aku kadang2 tak makan lansung sebab makanan tak cukup.. mak pastikan anak2 die cukup makan..

sebab tu aku bagi mak duit.. akak bagi mak duit.. tapi duit elaun tu berapa sangatlah aku dapat bagi.. biasiswa.. berapa sangatlah dapat bagi.. tapi mak sabar... air mata jek yang selalu jadi peneman mak.. doa tak pernah putus..

aku menipu mak selalu sebab setiap kali cakap dengan mak dalam fon, mesti aku cakap aku makan cukup, duit cukup, belajar ok.. tapi sebenarnya aku sendiri ikat perut bila dah bagi mak duit.. aku tak layak dapat pangkat anak soleh sebab aku menipu mak.. maaf mak.. wan terpaksa menipu sebab wan tak nak mak nangis.. tak nak mak sedih.. hmmm


Maaf Sekiranya Entri Hari Ini Kurang Menarik Dan Maaf Juga Sekiranya Ada Terkasar Bahasa Yang digunakan ^_^

6 orang doakan kunci locker berjaya:

raby atul edawiyah said...

biasala..mulut orang kita xboleh nak ttup..sabar la ini semua cobaan dan dugaan daripada Allah s.w.t...dia nak menguji kita...ada hikmah d sebalik semuanya...
senyum..:)

♥bieLa azMi♥ said...

semoga terus tbah mghadapi dugaan..

Jiejah Gorjes said...

Moga tabah yer dik...setiap kesukaran itu ada ganjaran dari Nya. Jgn putus asa! :)

Alia Natasha said...

aku ptut bersyukur ngan hidup aku skrg ni T___T dem yuu , buat aku emoo .