page kunci locker

Friday, May 27, 2011

~ budak hingusan lebih pandai ! ~

Assalamualaikum

~ gambar hiasan ~

hahai.. err... apa2?? marah kew tajuk aku cam tu?? haha.. memang betul pun apa aku cakap la wey.. tahu apa tu budak hingusan? budak kecil yang tak tahu apa2 ( hingusan tu cuma panggilan sinis kita semua kat dak kecil ni semua).. tu budak hingusan.. budak hingusan yang kita semua sangka tak tahu pape.. tak pandai dan tak de ilmu tu la yang sebenarnya pandai dari kita semua pasal bab ni ! hah.. korang nak tahu bab apa yang aku maksudkan?? apa yang dorang lebih pandai?? layan gambar bawah ni ~~

~ gambar hiasan cari dari google ~
~jangan marah ye pemilik gambar.. tak tahu ni gambar siapa nak link~

ok.. hah.. korang ! nampak gambar tu?? ni lah apa yang aku maksudkan budak hingusan jauh lebih pandai dari kita semua.. ye.. kasih sayang.. budak hingusan yang kita semua asek pinggirkan sebab dorang budak2 lagi tu lebih pandai bab kasih sayang dari kita.. asal aku cakap cam tu?? baca dulu sebelum korang melenting !

korang tahu ke apa tu maksud kasih sayang?? TIPU le kalo korang kata korang tahu ! sebab maksud kasih sayang tu meluas.. semua orang ada pendapat masing2 dari pengalaman dorang yang tersendiri.. tak payah nak menipu kata korang tahu apa maksud kasih sayang.. aku sendiri pun jujur tak tahu apa maksud sebenar.. cuma aku ada pendapat aku sendiri dan pengalaman aku tentang kasih sayang.. 

~ gambar hiasan cari dari google ~
~jangan marah ye pemilik gambar.. tak tahu ni gambar siapa nak link~

kita semua memang tahu bezakan kasih sayang dengan kebencian or sebagainya.. tapi.. kita semua boleh lawan kasih sayang si kecil tu kepada si tua a.k.a datuk dan nenek mereka?? kita semua sebagai anak kepada datuk/nenek si kecil ini pun tak kan mampu lawan kasih sayang dorang.. sebab apa?? sebab kita semua tak memahami perasaan si tua itu.. kita semua banyak menyakitkan hati si tua.. ada kita sedar?? ada minta maaf?? ada yang anak soleh dan solehah tu mungkin la minta maaf sepanjang masa.. bagi yang biasa2?? seminggu sekali?? sebulan sekali?? setahun sekali masa raya jek?? entah2 tak pernah minta maaf lansung.. 

korang tahu tak.. setiap kali si tua inginkan kasih sayang.. ada kita perasan?? ada kita pernah beri atau curahkan kepada dorang? kita sindir dorang bergurau atau mengada lagi adalah kan? kita sibuk bekerja.. belajar.. urus laki bini.. urus masa depan kita sendiri.. ada kita pernah fikirkan masa depan si tua? bayangkan masa kita kecil dulu.. betapa si tua bertungkus lumus membesarkan kita.. memberikan didikan.. kasih sayang.. tak kan pernah kita dapat balas.. tapi waktu dorang perlukan kita.. kita sibuk.. malah ada yang malu nak berkasih sayang dengan ibu bapa sendiri?? malu ke?? perasaan apa tu? sebagai anak.. yang dah bertahun2 dengan ibu bapa sendiri.. patut ke kita malu untuk berkasih sayang dengan ibu bapa kita sendiri? patut ke??!! anak tak kenang budi kalau macam tu.. 

korang tengok si kecil tu.. budak hingusan tu penuh dengan kasih sayang.. sebab apa.. sebab dorang suci.. dorang bersih.. dorang tak reti nak sindir2 ni.. dorang tak reti nak sakitkan hati lagi.. dorang sayang atuk n nenek dorang.. malah masa kita sindir dan berkasar dengan ibu bapa kita.. si kecil ni yang akan datang kat si tua tu dan berkata dengan nada lembut lenggok kasih sayang " atuk/nenek jangan sedih.. saya kan ada.. nanti saya besar.. saya akan jaga atuk/nenek.. saya kan ada.."

korang nampak tak.. betapa sucinya dorang.. kita sepatutnya malu dengan diri kita sendiri.. kita tak patut malu nak cium mak ayah kita.. nak cakap rindu.. sayang.. sebab kita anak dorang.. anak.. darah daging ! suci kan hati kita seperti si kecil tu.. sekiranya anda jauh.. ambil lah telefon tu.. jangan malu jangan segan.. dail dan katakan kepada ibu/bapa/ kedua-duanya sekali " mak.. saya sayang mak.. rindu mak" mesti mak korang nangis tak pun dorang cakap korang tebiat.. tapi korang patut tahu dalam hati dorang.. dorang suka sangat2.. bangga sekejap ada anak macam korang...

kalau dekat tu.. pi cium.. salam.. bagi kasih sayang.. tolong dorang.. jangan membantah.. ikut jek dengan senyuman.. kecuali kalau dorang soh wat jahat jangan ikut.. tapi jarang sangat2 ibu bapa ajar anak wat jahat..

~ gambar hiasan cari dari google ~
~jangan marah ye pemilik gambar.. tak tahu ni gambar siapa nak link~

so.. sayangilah ibu bapa korang.. luangkan masa korang dengan si tua tu.. jangan malu dengan ibu bapa sendiri.. bangkitlah wahai anak2 sekalian.. ingatlah.. betapa besar pengorbanan ibu bapa anda.. kalau takat bagi duit.. lepas tu tanya kabar gitu2 jek.. korang tak sempurna lagi jalankan tanggungjawab sebagai anak.. berikan kasih sayang.. biarlah tak kaya dengan harta.. tapi kaya dengan kasih sayang dan budi bahasa.. SAYANGILAH IBU BAPA ANDA.. SEGARKAN KASIH SAYANG ANDA !

renung2kan dan selamat beramal (^_^)


p/s : jadi anak yang soleh dan solehah.. jangan malu.. berikan kasih sayang anda.. buang ego anda jauh2 demi ibu bapa tersayang.. bergembiralah dengan kasih sayang anda kepada mereka sebelum anda menyesal dan tangisi pemergiaan mereka tanpa sempat memberinya... insyaAllah ~

Maaf Sekiranya Entri Hari Ini Kurang Menarik Dan Maaf Juga Sekiranya Ada Terkasar Bahasa Yang digunakan ^_^

2 orang doakan kunci locker berjaya:

MaiRa QuEeN said...

tacing aq bace nie....

PUTERI NATASSIA said...

nice entry . :)
jemput singgah sini . .

http://lovelytasya32.blogspot.com/