page kunci locker

Saturday, June 25, 2011

wudhu penyeri wajah, penenang jiwa

Assalamualaikum

~ehsan pak google ~

harini aku nak kongsi tentang wudhu la.. aku tol2 rasa benda ni penting.. sangat2 penting.. ramai yang amek ringan.. semua orang Islam tahu macam mana cara berwudhukan? so.. tak perlulah aku nak ajar.. aku just nak minta korang.. ameklah wudhu ngan sempurna.. peringatan untuk aku dan korang2 semua.. wudhu ni sangat2 penting.. wudhu buatkan hati rasa tenang.. muka berseri2.. tu janji Allah.. bukan aku saja2 cakap..

bukti aku dah nampak sendiri.. depan mata.. orang yang paling kuat wudhu.. die dijaga.. sihir pun tak mampu nak hampiri.. tapi tu kuasa Allah.. kalau Allah bagi kita kena sihir gak.. mungkin tu ujian kita.. bukan kerana Allah nak dera or biar kita terseksa.. amek wudhu tu biarlah ikhlas.. sempurna.. kerana banyak hadis yang menunjukkan kita kehebatan wudhu dan janji2 dari Allah..

atuk aku sendiri bukti depan mata aku.. arwah atuk aku pun bukti depan mata aku.. arwah.. wajahnya berseri2.. seolah2 bercahaya masa meninggal.. die senyum.. lepas dikafankan.. ditutup mukanya.. nampak cahaya berseri2.. jujur.. masa tu aku kecil lagi.. 

atuk aku pula.. die kena sihir.. tapi kuasa Allah.. sebab sabarnya anak2 amekkn die wudhu masa die kena sihir.. bisikkan kat telinga die waktu solat apa yang dah masuk.. akhirnya.. masa lepas 3bulan.. masa tu tengah amekkan wudhu.. tetibe jek die boleh bergerak jari dan bercakap gagap2.. kuasa Allah..

sapa2 yang marah.. panas baran tu.. kalo selalu amek wudhu.. mesti tenang... insyaAllah.. mesti panas baran tu kurang..

hadis2 wudhu :

"Barangsiapa yang berwudhu sedemikian maka diampunkanlah untuknya dosa-dosa yang telah lalu dan sembahyang serta jalannya ke masjid adalah sunnah jukumnya."

(Hadis riwayat Muslim)

"Sesungguhnya umatku akan dipanggil pada Hari Kiamat dalam keadaan bercahaya wajahnya dan amat putih bersih tubuhnya oleh sebab bekas-bekas wudhu. Oleh itu, barang siapa di antara kamu hendak memperpanjangkannya (menambah cahaya), maka baiklah dia melakukannya dengan sempurna."

(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

"Perhiasan-perhiasan di syurga itu sampai ke tubuh seseorang mukmin, sesuai dengan anggota yang dicapai oleh wudhu (di mana air itu menyentuh tubuhnya, sampai di situ pula perhiasan yang akan diperolehinya di syurga.)"

"Sesungguhnya  marah itu daripada syaitan dan syaitan itu dijadikan daripada api dan sesungguhnya api itu terpadam dengan air. Maka jika sesiapa di antara kamu yang dalam keadaan marah, maka bersegeralah mengambil wudhu."

(Hadis riwayat al-Imam Ahmad)

"Barangsiapa tidur dalam keadaan dirinya berwudhu dan dia mati pada malam itu, maka dia adalah syahid di sisi Allah Ta’ala."

sumber : sila klik !!

renung2kan dan selamat beramal ^_^

p/s : marilah sama2 kita jaga dan kerap amek wudhu.. amek wudhu ngan sebaek mungkin.. insyaAllah kita akan dapat rahmat.. berkat.. keredhaan Allah.. kita akan berseri2 masa kat padang masyar nanti... nabi kesayangan kita akan nampak kita.. amin~~

Maaf Sekiranya Entri Hari Ini Kurang Menarik Dan Maaf Juga Sekiranya Ada Terkasar Bahasa Yang digunakan ^_^

27 orang doakan kunci locker berjaya:

Eyda Syahida said...

dulu time skola, nak study or masuk kelas pun ustaz suh amik wuduk dulu.. :)

Syarifah Ashikin said...

renungan yg molek.. like pasal ni....

kunci locker said...

eyda syahida : sama..hehe..ustaz sy cubit sapa yg tak amek wudhu...hahaha

kunci locker said...

syarifah ashikin : hehe..thnk3..

alif haris said...

orang2 yg berwudhu' wajahnya akan tampak bercahaya berseri2 di pdg mahsyar kelak :)

btw tengs infonye :)

kunci locker said...

farierahasanz : apa2??

kunci locker said...

alif haris : welcom..hehe...

zulayha aziz said...

tips menjaga kebersihan muka..:
dengan wuhdu'lah muka nmapak bersih dan berseri seri...~

kunci locker said...

zulayha aziz : btol tu..wudhu tu r wt muka kita berseri2..nmpk tenang jek..org suka tgok kita...kn3...hehe

zulayha aziz said...

patot la sume orang suke benor nak nengok muka aku....hahaha ( perasan suda )

kunci locker said...

zulayha aziz : haha..ish..jgn3...kira bongkak dah tu..tak baek ckp diri tu bgs thu...hahaha *sje kasi pns..wakakak

zulayha aziz said...

tu bukan bongkak la... tapi kenyataan..
hahahah ~
ish ish ish teruk bebenor le prangainya kan kan !

kunci locker said...

zulayha aziz : hahah...kenyataan pun jgn ckp..biar org nilai sdri..tu lbh baek..hehe

zulayha aziz said...

waduh waduh...
iya iyalah..
kawe asyik terlepas cakak ja..
mintak ampun ya...~
heheheheh

kunci locker said...

zulayha aziz : hahaha...sy pun cm tu gak..asek terlepas ckp..org igt sy bongkak lak..hahaha

kunci locker said...

syazwan sarawak : thnk abg retis...hahaha

Afsar said...

sesuai untuk aku entry ni..sebab aku mmg kaki pemarah...:)

kunci locker said...

afsar : hahah..yeke??bgs2..guna petua yg mmg pasti berguna n akan jd pengubat skt pemarah ko tu...heheh

aslann said...

good reminder. kadang2 kita lupa walaupun dh tau fadhilat sesuatu ibadah tu, dgn cara camni dpt ingat mengingati sesama muslim :)

kunci locker said...

aslan : hehe..thnk..ni utk peringatan aku sdri gak..heheh

papamaricano said...

btui2...wudhu jugak boleh menghentikan api yang tengah marak membakar,tip : klu korang rsa diri korang tertekan,marah,panas ati..berwudhu la..kerana api lwannye air so insyallh akan reda api kemarahan tu...tp jgn stakat wdhu je..tadahkan tangan keatas pohon la doa...aminnn...

kunci locker said...

papamaricano : tol2...hehe..setuju !!

papamaricano said...

this entri so good...nice job kunci~~

kunci locker said...

papamaricano : thnk ^_^ hanya berkongsi ilmu.. :)